انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که روی قسمت های مختلف بدن تمرکز می کنه. هنگام ماساژ ماساژور فشار های ضعیف و قوی روی عضلات و مفاصل بدن برای کاهش درد و تنش اعمال میکند. در این مطلب از سایت تورال اسپرت به بررسی انواع مختلف ماساژ  و ماساژ درمانی میپردازیم و در ادامه عملکرد آن را در صندلی ماساژ بررسی میکنیم تا بتوانید بهترین روش را برای خودتان انتخاب کنید. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

فواید مختلف انوع ماساژ

  • درمان افسردگی
  • افزایش تمرکز
  • بازشدن عضلات پیچ خورده
  • بالابردن قدرت سیستم دفاعی بدن
  • کاهش دهنده درد های پشت میز نشینی
  • بالابردن قدرت سیستم دفاعی بدن
  • کاهش درد زایمان
  • بهبود شادابی پوستی
  • تسکین دهنده دردهای زنانه

ماساژ سوئدی

اولین ماساژ، ماساژ سوئدیه. این نوع از ماساژ یک ماساژ ملایم است که تمام بدن در آن ماساژ داده می شود و برای افرادی که تنش زیادی دارند یا به لمس شدن حساسند مناسب است. این ماساژ میتونه کمک کنه که گره های عضلانی آزاد بشود و همچنین برای زمانیه که دوست دارید هنگام ماساژ استراحت کنید انتخاب مناسبی محسوب میشه.

این ماساژ برای گره های بدنی، جابه جا کردن لخته از مسیر مستقیم قلب میتونه مفید باشه. مدت زمان ماساژ سوئدی معمولا 60 تا 90 دقیقه است.

پیشنهاد مطالعه: ماساژ چگونه میتواند به کاهش سلولیت کمک کند؟

ماساژ سنگ داغ

مورد بعدی در انواع مختلف ماساژ، ماساژ سنگ داغ است. این نوع ماساژ برای افرادی که دارای درد و تنش عضلانی هستند مفیده. در واقع این نوع ماساژ شبیه ماساژ سوئدی است که فقط در این نوع ماساژ، ماساژور هم از دست و هم از سنگ های داغ استفاده میکند که باعث می شود که جریان خون بهتر در جریان باشد و همین موضوع باعث کاهش درد در قسمت های مختلف بدن خواهد شد.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ

باید بگیم که ماساژ سنگ داغ میتواند باعث کاهش تنش عضلانی، بهبود جریان خون، کاهش درد و تقویت آرامش و همچنین رفع استرس شود. در این نوع از ماساژ گاهی از سنگ های سرد هم استفاده میشه. مدت زمان انجام ماساژ با سنگ معمولا 90 دقیقه است

ماساژ آروماتراپی

مورد دیگری از انواع ماساژ، آروماتراپی است. ماساژ آروماتراپی برای افرادی که میخواهند احساسات خودشان را بهبود دهند توصیه می شود. این نوع ماساژ می تواند باعث تقویت روحیه، کاهش استرس و اضطراب، کاهش علائم افسردگی و همچنین تسکین درد شود. این ماساژ ترکیبی از فشار نرم و فشار ملایم همراه با روغن های ضروری است. روغن ها قبل از اعمال روی پوست باید رقیق شوند.

این ماساژ هم در کل بدن، تنها روی کمر، شانه ها و سر متمرکز می شود. مدت زمان ماساژ آروماتراپی معمولا 60 تا 90 دقیقه است.

ماساژ بافت عمیق

در ماساژ بافت عمیق از فشار ماساژ سوئدی استفاده می شود. اگر مشکل عضلانی مزمن مثل درد، آسیب یا عدم تعادل دارید این ماساژ گزینه خوبی برای شما میتواند باشد. همچنین این ماساژ به کاهش سفتی عضلات، درد عضلانی مزمن و اضطراب کمک میکند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی

در این نوع ماساژ ماساژور از ضربات کم و فشار عمیق انگشتان برای از بین بردن تنش از عمیق ترین لایه های ماهیچه استفاده میکند. در مورد مدت زمان این نوع از ماساژ هم باید بگوییم که معمولا 60 تا 90 دقیقه است.

ماساژ رفلکسولوژی

این نوع ماساژ بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال استراحت و یا برگرداندن سطح طبیعی انرژی بدن خودشان هستند. اگر دوست ندارید که تمام بدنتان لمس شود این ماساژ میتونه براتون مفید باشه.

این ماساژ  فشار های ملایم تا محکمی را روی پاها، دست ها، و گوش ها ایجاد میکند. مدت زمان انجام این نوع ماساژ هم معمولا 30 تا 60 دقیقه است.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی برای افرادی که در معرض آسیب های  عضلانی و ورزشی قرار دارند گزینه بسیار مناسبی است. با انتخاب این نوع ماساژ به افزایش انعطاف پذیری و عملکرد خود کمک خواهید کرد و علاوه بر این، ماساژ ورزشی می تواند برای از بین بردن درد، اضطراب و تنش عضلانی بسیار مفید باشد.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی می تواند مانند ماساژ کامل بدن انجام شود و یا ماساژور ممکن است در قسمت هایی از بدن که نیاز به توجه بیشتری دارند تمرکز کند. انجام این ماساژهم معمولا 60 تا 90 دقیقه طول خواهد کشید.

ماساژ شیاتسو

یکی دیگر از انواع مختلف ماساژ، ماساژ شیاتسو هست. این ماساژ برای افرادی که نیاز به آرامش و رها سازی استرس، درد و تنش دارند بسیار مناسب است. در واقع این ماساژ همانطور که شاید از اسمش مشخص باشد نوعی ماساژ ژاپنی است که باعث تقویت احساس آرامش فیزیکی، ریلکس شدن و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی و همچنین کاهش تنش عضلانی و حتی کاهش سردرد هم می شود. این ماساژ روی تمام قسمت های بدن انجام می شود اما ماساژور ممکن است روی قسمت های خاصی از بدن که نیاز به توجه بیشتری دارند تمرکز داشته باشد.

در طول ماساژ، ماساژور از کف دستها و شصت برای ماساژ قسمت های مختلف بدن استفاده میکند و مدت زمان ماساژ شیاتسو معمولا 60 تا 90 دقیقه خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: تاثیرات و فواید باورنکردنی یوگا بر بدن

ماساژ تایلندی

مورد بعدی، یکی از متداول ترین ماساژ ها یعنی ماساژ تایلندی است. این ماساژ برای افرادی به ماساژ فعال تری نیاز دارند و میخواهند استرس و دردشان کمتر شود توصیه می شود. این ماساژ می تواند باعث بهبود انعطاف پذیری، رفع تنش و کوفتگی عضلات، بهبود جریان خون و سطح انرژی شود. در این نوع ماساژ، ماساژور از کف دست و انگشتانش برای اعمال فشار قوی بر روی بدن استفاده می کند.

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی

مدت زمان این نوع ماساژ هم معمولا 60 تا 90 دقیقه است. جالب است بدانید که از این نوع ماساژ به عنوان یوگا برای افراد کم تحرک نیز یاد می شود.دقت کنید که افراد مبتلا به پوکی استخوان، آرتروز، دیسک کمر و گردن در استفاده از ماساژ تایلندی باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

ماساژ دیپ تیشو

یکی دیگر از انواع ماساژ نوع دیپ تیشو است. هدف اصلی این ماساژ رفع گرفتگی ها و گره های عمیق عضلات است. همانطور که احتمالا برای شما هم پیش آمده گرفتگی عضلات از عوارض همیشگی زندگی های امروزی جامعه و پشت میز نشینی است. این نوع ماساژ در غالب تکنیک های ماساژ سوئدی اجرا می شود و با این تفاوت که میزان فشار ماساژ دیپ تیشو بیشتر خواهد بود.

این ماساژ برای افراد مبتلا به دیسک کمر و گردن، آرتروز، پوکی استخوان و بیماران سرطانی مناسب نیست.

ماساژ سر هندی

همانطور که از نام این ماساژ مشخص است این ماساژ اصیل هندی فقط شامل سر می باشد ولی از سال 1970 با ورد این ماساژ به غرب گوش، گردن، شانه و بازوها نیز به آن اضافه شد.

ماساژ هندی

ماساژ هندی

این ماساژ برای رفع سردرد، رفع استرس مخرب داخلی بدن که منشا اصلی آن جمجمه می باشد بسیار مفید است و آرامش ذهن و بهبود تمرکز و تقویت ریشه موها از فواید این نوع ماساژ است.

ماساژ قبل زایمان

مورد دیگری از انوع ماساژ ها، ماساژ قبل زایمان است که این نوع ماساژ میتواند برای خانم ها باردار بسیار مناسب باشد. این ماساژ می تواند باعث کاهش درد حاملگی، کاهش استرس و کاهش تنش عضلانی شود. این ماساژ هنگام حاملگی انجام میشود و همین موضوع حساسیت ماساژور را بالا می برد. چراکه باید دقت شود که این ماساژ در سه ماه اول بارداری انجام نشود چون می تواند خطر سقط جنین را داشته باشد.

در ماساژ قبل زایمان از فشار های متوسطی مثل ماساژ سوئدی استفاده می شود و ماساژور روی قسمت های مثل کمر، لگن و پاها متمرکز می شود. مدت زمان این ماساژ معمولا 45 تا 60 دقیقه است.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر در قسمت پاها احساس درد میکنید قبل از اینکه به سراغ ماساژ برید با پزشک خودتان مشورت کنید.

ماساژ با صندلی ماساژ

ماساژ بدن چیزی که ما را از دردهای عضلانی ناشی از بی تحرکی و پشت میز نشینی و یا تنش ها و استرس های روزانه نجات خواهد داد. اما اگر  تا به حال ماساژ نشده اید صندلی ماساژ راهی مناسب برای آشنایی با فرایند ماساژدرمانی خواهد بود. اینکه بتوانیم در محیط امن خانه  و پس از یک روز کاری و پر استرس روزانه، از پس ماساژ دادن عضلات بدن خود بر­آییم، فکری است که احتمالا در چنین شرایطی زیاد به ذهن شما هم خطور کرده است. استفاده از انواع دستگاه­ ماساژور، کمک کننده این نیاز ما و ایجاد آرامش بعد از یک روز پی تنش خواهد بود.

"ماساژ

صندلی ماساژ برای افرادی که یک ماساژ سریع روی گردن، شانه ها و پشت خود می خواهند بسیار گزینه مناسبی است. مبل یا صندلی ماساژ به کاهش استرس و تسکین آرامش کمک می کند. در واقع صندلی ماساژ یک فشار ملایم تا متوسطی را بر عضلات وارد میکند.

ماساژ درمانی برای چه مشکلاتی مناسب است؟

ماساژدرمانی برای مشکلاتی مانند کمردرد، سردرد، آرتروز، بعضی سرطان‌ها، افسردگی و افزایش آرامش میتوانید موثر باشد.

بهترین سبک ماساژ درمانی چیست؟

قطعا پاسخ این سوال، بستگی به انتظار شما از ماساژدرمانی دارد. سبک ماساژ برای کاهش علائم بیماری‌های مختلف، با هم متفاوت است. بنابراین بسیار مهم است که برای حصول بهترین نتیجه، پیش از دریافت ماساژ، راجع به جزئیات بیماری یا مشکلات خود با درمانگر صحبت کنید.

چه کسانی باید برای دریافت ماساژ درمانی، احتیاط کنند؟

زنان باردار، افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، کسانی که دچار پوکی استخوان یا زخم‌های باز در حال بهبود هستند و همچنین افراد مبتلا به سرطان یا بعضی بیماری‌های حاد، باید پیش از ماساژدرمانی با پزشک متخصص و درمانگر خود مشورت کنند.

سخن آخر

بررسی ها نشان می دهند ماساژ درمانی در رفع بسیاری از درد ها تاثیرگذاراست. در واقع ماساژ میتواند وسیله ای برای ایجاد حس بهتر از نظر جسمی، روحی و احساسی باشد. در این مطلب از سایت تورال اسپرت به بررسی انواع ماساژ پرداختیم. شما میتوانید انواع مختلف ماساژ و ماساژورهای مختلف را امتحان کنید تا نوع ماساژ و ماساژوری که دلخواه شماست را پیدا کنید. اما اینکه ما بتوانیم خودمان از پس ماساژ دادن بخش های مختلف بدن برآییم، یک توانایی کاربردی به شمار میآید. و دسترسی به چنین قدرتی تنها با خریداری انواع دستگاه و صندلی ماساژ از برندهای برتر و اصیل امکان‌پذیر است. حس بی‌نظیر و زندگی در لحظه، تنها یکی از نتایج آرامش حاصل از ماساژ است. صندلی ماساژ، محدود به مکان و شرایط نیست و چه در محل کار و چه در منزل یکی از اتفاقات شگفت‌انگیز محسوب خواهد شد.